Helikopter Boeing AH-64 Apache
Podniebny drapieżnik. Wyczuwa swoich przeciwników na parę kilometrów
przed nim. Działa w nocy i w dzień. Jego ogromna siła ognia nie jednokrotnie
była sprawdzana w walce. Precyzja inżynierska.
Tym wytworem wojskowej techniki jest helikopter szturmowy Boeing AH-64
Apache. Posiada miano jednego z najbardziej zaawansowanych technicznie
helikopterów w historii.
Po przejęciu przez Boeinga tego modelu. Jest on budowany do
dziś w fabryce Boeinga w Mesa – Arizona.
Jest to świetne miejsce na budowę takich helikopterów. Ogrom wolnej
przestrzeni, pozwala na loty kontrolne i większą możliwość manewrową.
AH-64 Apache jest od zera budowana ręcznie. Dość długo trwa
okres produkcji tego helikoptera, ale jego rezultat jest niesamowity. W tym
poście zajmę się opisem bardzo ważnych części tego „Anioła śmierci” jak jest
często nazywany.
KADŁUB – do fabryki trafia goły kadłub. Następnie poprzez wiele
tysięcy nitów zostaje przytwierdzone lekkie poszycie z aluminium. Taka ilość
nitów pozwala na maksymalizacje wytrzymałości poszycia. Dlaczego aluminium?
Jest to metal lekki . Dla helikoptera takiego jak Apache lekkość i zwinność to bardzo
ważne rzeczy i dzięki temu metalowi to uzyskuje.
Konstrukcja nitowa |
PANCERZ- jest to temat ściśle związany z kadłubem. W tym śmigłowcu jest rygorystycznie
przestrzegana precyzja opancerzenia tego helikoptera. Strzał w zbiornik paliwa
mógłby doprowadzić do szybkiej eksplozji.
Kevlar |
Mamy parę warstw ochronnych. Po pancerzu jest Bianka balistyczna. Znane nam są płyty balistyczne które, hamują pociski amunicji sportowej ale także wojskowej. W tym wypadku pianka jest lekka. W wyniku zderzenia pocisku z pianką jego pęd jest bardzo mocno redukowany a Energia jest wytracana. Wszystko dzięki ułożeniu włókien tworzących piankę. Taka pianka wyglądem przypomina styropian. Na piankę nakłada się parę warstw specjalnej żywicy która odpowiednio uszczelnia Wnętrze helikoptera. A ostatnią wartswą ochronną jest Kevlar. Posiada on znakomite właściwości. Posiada pięć-sześć razy większą odporność na zerwanie niż stal i jest mocniejszy niż włókna szklane i węglowe. Jego wytrzymałość jest spowodowana specyficznym ułożeniem cząstek.
Silnik Turbowałowy T700 |
SILNIK- Apache posiada dwa silniki umieszczone po bokach
maszyny. Są to silniki turbowałowe T700-GE-701. Piekielnie mocne silniki o mocy
1265 kW. Pozwalają na rozpędzenie Apache od 0 km/h do 100 km/h w około 4,5
sekundy. Jego maksymalna prędkość oscyluje między 295- 330 km/h w zależności od
ilości uzbrojenia. Silniki są tak skonstruowane, że jeśli jeden zostanie
zniszczony to drugi utrzyma helikopter w stabilnym położeniu. Jak wiemy bardzo dużo ciepła wydobywa się z
silnika. Za jednostkami napędowymi
zostały zamontowane systemu rozpraszania ciepła, które mieszają gorące i zimne
powietrze. W wyniku tego helikopter zmniejsza ryzyko namierzenia przez pociski
samonaprowadzające poprzez ciepło.
„NOS APACHE” – tak nazwałem przednią cześć helikoptera. W
nim znajdują się kamery i celowniki. Jak powiedziano w MegaFabrykach Apache to
jedyny drapieżnik, który patrzy przez nos. System celowniczy posiada ogromną
precyzje, dokładność i możliwość podglądania terenu znajdującego się parę
kilometrów przed maszyną. Kamery i celownik jest zainstalowany we wieżyce,
która może się swobodnie obracać w 3 osiach. Współczesna technologia pozwoliła na skalibrowanie celownika Apache z hełmem pilot. W momencie skrętu głowy przez pilota odpowiednio skalibrowane działko zostaje skierowane w to miejsce. Precyzja strzału zostaje jeszcze bardziej zwiększona. Również we wieżyce zainstalowany jest system
podczerwieni, umożliwiający widoczność w nocy. Umożliwia to walkę helikoptera w nocy bez
użycia świateł. Apache wykrywa jednostki piechoty, odróżnia ciężarówki oraz czołgi. Całość jest przetwarzane na mocnych komputerach dzięki, którym ten helikopter ma wielką przewagę nad wrogimi jednostkami.
Na podsumowanie takiej maszyny jak AH-64 Apache można
powiedzieć, że jest to świetny helikopter szturmowy: bardzo zaawansowany
technicznie, bogato uzbrojony, posiadający ogromną moc.
Mam nadzieje, że post się spodobał. Jest to tematyka inżynierii
wojskowej, która w bardzo szybkim tempie idzie do przodu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz