wtorek, 23 lutego 2016

Młot pneumatyczny

Młot pneumatyczny

Nazwa młot pneumatyczny kojarzy nam się najczęściej z remontami drogowymi i facetami, którzy robią nam pod oknem hałas o bardzo wczesnej porze. 

O co chodzi z tą całą pneumatyką? Maszyny pneumatyczne są to takie, których czynnikiem roboczym jest sprężone powietrze. Ruch postępowo-zwrotny jest otrzymywany poprzez zamianę energii sprężonego powietrza na ruch mechaniczny tłoka.

Wróćmy, zatem do naszego młota. Jego historia jest znana od 1900 roku, kiedy to wynalazł go włoski inżynier Ernesto Curti. Dziś stosuje się go na budowach, remontach dróg oraz w kopalniach. Jego budowa pozwala na możliwość łatwego transportu oraz prostą obsługę.

Podstawowe elementy  młota to :
  • Cylinder
  • Bijak
  • Tłok
  • Rozrząd
  • Rękojeść
  • Narzędzie robocze
  • Króciec  (złącza , przyłącza)
  • Amortyzatory
  • Osłony przeciwhałasowe






Do naszego młota podłączony jest elastyczny przewód za pomocą złącza. Drugi koniec przewodu znajduje się przy złączce z kompresorem. Przy rączkach naszego urządzenia znajduje się przycisk. Po jego naciśnięciu zwalniamy zawór, przez który dopływa sprężone powietrze z kompresora. Dzięki pneumatycznemu zaworowi membranowemu powietrze na początku trafia kanałem do dolnej części cylindra (pod tłok). W wyniku tego procesu tłok przesuwa nam się pionowo ku górze. W górnej części cylindra (nad tłokiem) znajduję się powietrze, które pod wpływem ruchu tłoka do góry zaczyna się sprężać. 

W wyniku uzyskania odpowiedniego ciśnienia nad tłokiem powietrze steruje zaworem membranowym. Następuje zamknięcie kanału prowadzącego powietrze pod tłok a zostaje otwarty kanał prowadzący powietrze na górną część tłoka. Teraz powietrze z kompresora z całą siłą pcha tłok w dół. Tłok uderza o zamocowany na końcu bijak z narzędziem roboczym. Gdy tłok znajduję się w dolnej części cylindra membrana zmienia ruch powietrza. Następuje otwarcie kanału prowadzącego do dolnej części cylindra i powietrze podnosi tłok. Tak wygląda cykliczna praca młota.




Dzięki amortyzacji i osłonom przeciwhałasowym zwiększamy bezpieczeństwo operatora. Samo urządzenie podczas pracy wywołuje hałas o poziomie natężenia w granica 120 – 130 dB. Wymagana jest ochrona słuchu w postaci nauszników. Jeśli nie musimy nie używajmy młota przez dłuższy czas. Wibracje jakie występują podczas pracy młota pneumatycznego mogą powodować zaburzenia w układzie nerwowym oraz nadwerężyć układ mięśniowo-szkieletowy.  


W najbliższym czasie postaram się poprawić zasadę działania tego młota, żeby bardziej była przejrzysta i poprawna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz