poniedziałek, 29 lutego 2016

Wózek kolejowy

Wózek kolejowy

Dojeżdżając na uczelnie początkowo korzystałem z autobusów dziś jednak nie mogę obyć się bez pociągu. Jest on szybszy, bardziej komfortowy a ilość spóźnień jest niewielka. Jeżdżąc tak koleją byłem ciekawy jak nasze wagony są zbudowane, ale tak od zera. W tym poście chciałbym podzielić się wiedzą, jaką w krótkim czasie zdobyłem na temat wózka kolejowego. Jest to podwozie naszego wagonu pasażerskiego. Zazwyczaj pomijamy go wzrokiem wsiadając. Są one osłonięte obudową wagonu, to, co widzimy to para kół, rama, drążki i sprężyny. A jak to wygląda w pełni okazałości, gdy zdejmiemy wagon?





Patrząc na wózek z góry widzimy że jego podstawowym elementem jest rama zwana także ostojnicą. Jest to twardy „fundament” naszego wózka, na którym wszystko jest osadzane. Widząc gabaryty wagonu można sobie wyobrazić jego ciężar. Zmierzam do tego, że rama musi spełniać odpowiednie warunki wytrzymałości na obciążenia statyczne jak i dynamiczne. Rama powinna być sztywna oraz w miarę możliwości konstrukcji – lekka. Jej kształt zależy od wielu parametrów konstrukcyjnych, np.: ilości i rozmieszczenia zestawów kołowych, montażu sprężynowania, rodzaju układu hamulcowego itp.


Ramy można podzielić na:
  • Otwarte 
  • Zamknięte
  • Przestrzenne 
  • Płaskie



Nie zależnie od rodzaju ramy posiadają dwie podłużnice ułożone równolegle do toru jazdy wózka oraz poprzecznice ułożone prostopadle do osi toru. Na ramy stosuje się stale niskostopowe o dobrych właściwościach spawalniczych i antykorozyjnych. Sama rama to zbiór pasów blach o grubości między 12-18 mm, które następnie są spawane w kształty belek skrzynkowych. Niektóre elementy wytwarza się poprzez odlew i łączy również poprzez spaw.



Zestaw kołowy- składa się z wału osiowego oraz dwóch kół wprasowanych pod dużym ciśnieniem na wał.  Część ta ma bardzo odpowiedzialne zadanie. To na nim spoczywa cała masa pojazdu. Koła posiadają odpowiednią trwałość oraz własności wytrzymałościowe. Przenoszą one obciążenia dynamiczne spowodowane np. nierównościami  szyn oraz rozjazdów.



Sprężyny śrubowe- wykonane są ze stalowego pręta o przekroju kołowym, który zwinięty jest na odpowiednią średnice. Sprężyna śrubowa może składać się z jednej lub kilku sprężyn osadzonych jedna w drugą o mniejszej średnicy.



Pozostałe (ogólne) elementy budowy wózka:
  • Klocki hamulcowe
  • Podparcia boczne
  • Czop skrętu
  • Maźnica
  • Tłumik hydrauliczny 
  • Belka bujakowa
  • Drążki skrętne
  • Łożyska
  • Ślizgi oparcia nadwozia 
  • Cięgło trakcyjne
  • Przewody łączeniowe



Wózek kolejowy nie jest łatwy do opisu. Mam nadzieję, że w tym, co napisałem nie popełniłem błędu. Uważam, że kolejnictwo jest bardzo ciekawym tematem. Bardzo szybko się rozwija. Pewnie jeszcze nie raz wrócę do tej tematyki bo jest jeszcze bardzo dużo do powiedzenia. 

2 komentarze:

  1. Bardzo dobrze merytorycznie napisany post ;)
    PS: Fajnie odwzorowane są w pociągach w Lego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje ;)
      Ma pani racje. Klocki z Lego są bardzo precyzyjnie wykonane do tych modeli.

      Usuń