Wózek kolejowy
Dojeżdżając na uczelnie początkowo korzystałem z autobusów
dziś jednak nie mogę obyć się bez pociągu. Jest on szybszy, bardziej komfortowy
a ilość spóźnień jest niewielka. Jeżdżąc tak koleją byłem ciekawy jak nasze
wagony są zbudowane, ale tak od zera. W tym poście chciałbym podzielić się
wiedzą, jaką w krótkim czasie zdobyłem na temat wózka kolejowego. Jest to podwozie naszego
wagonu pasażerskiego. Zazwyczaj pomijamy go wzrokiem wsiadając. Są one osłonięte
obudową wagonu, to, co widzimy to para kół, rama, drążki i sprężyny. A jak to
wygląda w pełni okazałości, gdy zdejmiemy wagon?
Patrząc na wózek z góry widzimy że jego podstawowym elementem
jest rama zwana także ostojnicą. Jest to twardy „fundament” naszego wózka, na którym
wszystko jest osadzane. Widząc gabaryty wagonu można sobie wyobrazić jego
ciężar. Zmierzam do tego, że rama musi spełniać odpowiednie warunki wytrzymałości na obciążenia
statyczne jak i dynamiczne. Rama powinna być sztywna oraz w miarę możliwości konstrukcji
– lekka. Jej kształt zależy od
wielu parametrów konstrukcyjnych, np.: ilości i rozmieszczenia zestawów
kołowych, montażu sprężynowania, rodzaju układu hamulcowego itp.
Ramy można podzielić na:
- Otwarte
- Zamknięte
- Przestrzenne
- Płaskie
Nie zależnie od rodzaju ramy posiadają dwie podłużnice
ułożone równolegle do toru jazdy wózka oraz poprzecznice ułożone prostopadle
do osi toru. Na ramy stosuje się stale niskostopowe o dobrych właściwościach spawalniczych i antykorozyjnych. Sama rama to zbiór pasów blach o grubości między 12-18 mm,
które następnie są spawane w kształty belek skrzynkowych. Niektóre elementy
wytwarza się poprzez odlew i łączy również poprzez spaw.
Zestaw kołowy- składa się z wału osiowego oraz dwóch kół
wprasowanych pod dużym ciśnieniem na wał.
Część ta ma bardzo odpowiedzialne zadanie. To na nim spoczywa cała masa
pojazdu. Koła posiadają odpowiednią trwałość oraz własności wytrzymałościowe.
Przenoszą one obciążenia dynamiczne spowodowane np. nierównościami szyn oraz rozjazdów.
Sprężyny śrubowe- wykonane są ze stalowego pręta o przekroju
kołowym, który zwinięty jest na odpowiednią średnice. Sprężyna śrubowa może
składać się z jednej lub kilku sprężyn osadzonych jedna w drugą o mniejszej średnicy.
Pozostałe (ogólne) elementy budowy wózka:
- Klocki hamulcowe
- Podparcia boczne
- Czop skrętu
- Maźnica
- Tłumik hydrauliczny
- Belka bujakowa
- Drążki skrętne
- Łożyska
- Ślizgi oparcia nadwozia
- Cięgło trakcyjne
- Przewody łączeniowe
Wózek kolejowy nie jest łatwy do opisu. Mam nadzieję, że w
tym, co napisałem nie popełniłem błędu. Uważam, że kolejnictwo jest bardzo
ciekawym tematem. Bardzo szybko się rozwija. Pewnie jeszcze nie raz wrócę do
tej tematyki bo jest jeszcze bardzo dużo do powiedzenia.
Bardzo dobrze merytorycznie napisany post ;)
OdpowiedzUsuńPS: Fajnie odwzorowane są w pociągach w Lego ;)
Dziękuje ;)
UsuńMa pani racje. Klocki z Lego są bardzo precyzyjnie wykonane do tych modeli.