Mechanizm z Antykithira |
Przechodząc z czasów odległych do dziś bardzo mocno rozwinęła się technologia wykonywania kół zębatych. Duża dokładność wymiarowa, mała chropowatość oraz perfekcyjne zazębianie można uzyskać dzięki dokładnym obrabiarkom, o których roli w produkcji kół napisze osobny post.
Jakie mamy teraz koła?
Może zacznijmy od ich kształtu geometrycznego. Rozróżniamy koła walcowe i stożkowe oraz szereg ich odpowiednich odmian.
Ze względu na rodzaj uzębienia koła zębate
dzielimy na:
Koła
walcowe:
·
O zębach prostych
·
O zębach skośnych
·
O zębach daszkowych
·
O uzębieniu wewnętrznym
Koła
stożkowe:
·
O zębach prostych
·
O zębach skośnych
·
O zębach krzywoliniowych
Dzięki takiej gamie różnorodnych kształtów
kół zębatych możemy tworzyć dowolnej kombinacji przekładnie. Jednakże musimy
wiedzieć, że elementy te należą do grupy części maszyn, które są szeroko objęte
normami. Aby dobrać odpowiednie koła do przekładni, jesteśmy zmuszeni znać ich podstawowe
parametry.
I tak
dla kół walcowych o zębach prostych, które stanowią bardzo duży procent w
przemyśle rozróżniamy parametry z oznaczeniami:
W
danym kole zębatym mamy do czynienia z trzema średnicami:
·
Średnica
wierzchołkowa da – stanowi ona największą średnice koła.
Mierzona jest ona od wierzchołka zęba
·
Średnica
podziałowa d- na rysunku technicznym jest
zaznaczana cienką linią i kropką.
·
Średnica
podstawy df – mierzona jest ona od podstawy zęba
Każdy ząb posiada:
· Głowę o wysokości ha - zawarta jest ona miedzy powierzchnią wierzchołka zęba a średnicą podziałową koła
· Stopę o wysokości hf – zawarta jest ona miedzy średnicą podziałową a powierzchnią podstawy zęba
· Wierzchołek
· Podstawę
· Powierzchnię boczną
· Wrąb
· Dno wrębu
· Linię zęba
Szczegółowe dane zawierają normy takie jak PN-ISO 1122-1:2004, PN-ISO 1340:1996 oraz PN-ISO 1341:1996. Mam nadzieję że nie uległy one drastycznym zmianą od kiedy je ostatni raz widziałem. J
Jak spojrzymy na koło zębate od boku możemy
policzyć ile posiada ono zębów z. Liczba odcinków na które
możemy podzielić nasz okręg odpowiada
liczbie zębów na kole. Odcinki te stanowią Podziałkę p o długość, na którą składają się odpowiednio:
szerokość zęba s oraz szerokość wrębu e.
Średnica koła podziałowego ma postać [wszystkie wymiary obliczane oraz dobierane z
tabel są podawane w mm]
\[d=\frac{z\cdot p}{\pi }\] \[m=\frac{p}{\pi }\]
m jest modułem koła zębatego, który jest
elementem znormalizowanym. Dobieramy go z tabel na podstawie obliczonego
ilorazu podziałki i liczby (pi). Znając wartość modułu m może kontynuować nasze obliczenia:
- Wysokość głowy zęba ha=m
- Wysokość stopy zęba hf=1,25m
- Wysokość zęba h=hf+ha
- Luz wierzchołkowy c=hf-ha
- Średnica wierzchołkowa da=d+2ha
- Średnica postaw df=d-2hf
Jest to post dosyć techniczny, ale wydaje mi
się, że może być pomocny dla wielu uczniów i studentów. Bardzo przyjemnie się
go pisało, ponieważ osobiście robiłem projekt przekładni dwu stopniowej właśnie
z takimi kołami.
W dobie komputerów i wielu programów takich
jak AutoCad, Inventor, które dokonują automatycznych przeliczeń wartości,
jakich podałem wyżej wydaje się, że wiedza o nich jest niepotrzebna. Powiedzmy
sobie wprost, nie zawsze mamy dostęp do komputera i elementarna wiedza na takie
tematy zwłaszcza dla osób obrabiających czy projektujących takie części jak
koła zębate jest niezbędna.
Bardzo dziękuję za poświęcony czas i
zapraszam do następnych postów ;)
Literatura:
·
Zdjęcia – „Części Maszyn”- Andrzej Rutkowski , wydawnictwo WSIP
Wynalezienie koła zębatego to ogromny przełom w dziedzinie mechaniki. Do dziś ten element wykorzystywany jest przy budowie maszyn.
OdpowiedzUsuńhttps://euroband.pl/komponenty-metalowe/kola-lancuchowe